Van intranet naar digitale leer- en werkomgeving: ‘Best handig’21 maart 2016

Digitale Werk en LeeromgevingMijn vriend is docent aan de Hogeschool van Amsterdam. Vorig jaar had ik met hem een gesprek over hun intranet. Hij keek me wat wazig aan. ‘Intranet? Oh, dat gebruik ik eigenlijk nooit’. ‘Waarom niet?’, vroeg ik hem. ‘Ik vind het gewoon niet echt interessant wat daar staat’, antwoordde hij. ‘En ik heb het ook helemaal niet nodig voor m’n werk.’

Dagelijks gebruik intranet
Gisteren tijdens het avondeten had ik het weer met hem over intranet. Ik vertelde hem over het intranet congres dat ik een paar dagen ervoor had bezocht. Tot mijn verbazing vertelde hij me dat hij het intranet op z’n werk nu dagelijks gebruikte. Wat was er veranderd in een jaar? ‘Ik kan er eigenlijk niet meer omheen’, zei hij. ‘Ik kan daar nu alles vinden: handleidingen, m’n rooster, en e-mail adressen van collega’s.

Digitale leer-en werkomgeving
Het intranet bleek recent doorontwikkeld te zijn met gebruik van SharePoint 2013 en nu een digitale leer – en werkomgeving te heten. ‘En? Wat vind je ervan?’, vroeg ik. ‘Best handig’, zei hij. ‘Ik kan nu alles veel sneller vinden’. Best handig, klinkt niet heel hoogdravend. Maar ik denk dat veel organisaties ervoor zouden tekenen als werknemers dit over hun intranet zouden zeggen. Ik ben benieuwd hoe de HvA dit heeft aangepakt.

Terug naar blog